Музика в діалозі з сучасністю

Музичне мистецтво
8 клас
Розділ: Музика в діалозі з сучасністю
Автор: Якименко Людмила Олександрівна вчитель музичного мистецтва Новомиколаївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Верхньодніпровської ради
Тема уроку: Музика у творах духовного змісту.

Мета: збагатити знання учнів про духовність та духовну культуру, розвивати вміння визначати вектори духовності, виховувати в учнів бажання цілеспрямовано творити добро.

Завдання:
- введення учнів у світ духовності, відбитої у музичних творах, навчити їх розуміти християнську духовну музику;
- сприймати синтез мистецтв у храмі: Слово Боже, архітектуру, твори живопису і музики;
- виховання естетичних смаків через найпрекрасніші образи мистецтва – образ Богоматері та Отця Небесного;
- розвиток чуттєво-емоційного сприйняття навколишнього світу крізь призму музичного мистецтва, прилучення до животворного джерела людських почуттів і переживань, втілених у музиці;
- усвідомлення значення духовності у творах мистецтва в сучасному суспільстві як складової частини культури людства;
- формувати вокально-хорові навички, усвідомлені музичні потреби спілкування з музикою.

Тип уроку: урок поглиблення теми.

Жанр уроку: урок-філософія, урок формування навичок і вмінь, урок засвоєння нових знань.

Музичний матеріал.
Твори для сприймання: Д.Каччіні «Ave Maria»; Й.С.Бах. «Ave Maria»; Ф.Шуберт. «Аve Maria»; М.Леонтович. «Отче Наш».
Твір для повторення та розучування: Ю.Воронюк. «Вибір є».

Обладнання: фонохрестоматія, технічні, мультимедійні, електронні засоби навчання, нотний матеріал, музичний центр, комп’ютер, презентація, кросворд.

План уроку
1.Організаційний момент.
2. Актуалізація музичного досвіду учнів.
3. Повідомлення теми й мети уроку.
4. Узагальнення теми, підведення підсумків уроку.
5. Рефлексія.
6. Домашнє завдання.

Хід уроку.

1.     Організаційний етап уроку.
Учні заходять в клас під звучання «Ave Maria» Франца Шуберта.

     2Актуалізація музичних вражень, опорних знань учнів. Творче завдання. Гра-кросворд.

-         Я пропоную вашій увазі кросворд, він створений на базі прізвищ композиторів та термінів, яких ми вивчали впродовж цього навчального року.
1.     Автор музики пісні «Моя стежина».
(Платон Майборода)
2.     Імя людини, яка організувала знаменитий гурт «The Beatles».
(Джон)
3.     Композитор, який започаткував жанр лірико-епічної симфонії. Симфонія №2
(Левко Ревуцький)
4.     Імя Бетховена.
(Людвиг)
5.     Автор опери «Кармен».
(Жорж Бізе)
6.     Автор пісні «Києве мій»
( Ігор Шамо)
7.     Автор балету «Ромео і Джулєтта»
(Сергій Прокофєв)
8.     Видатний джазовий музикант. З нього почалась ера солістів-вертуозів.
( Луї Армстронг)
9.     Музика до якої відносяться твори академічних стилів, жанрів і форм, ще її називають «серйозна музика».
(Академічна)
10.  Пісня Володимира Івасюка про квітку.
(Червона рута)
11.  Легендарна українська поп-рок група.
(«Скрябін»)
12.  Автор слів гімну України «Ще не вмерли України».
(Платон Чубинський)
13.  Клавішно-струнний інструмент.
(Фортепіано)

3. Повідомлення теми і мети уроку.

Вчитель: Молодці! Давайте разом прочитаємо імя та прізвище у зафарбованих клітинках. Джуліо Каччіні. Недарма це ім’я я обрала ключовим. Адже він був одним із найвідоміших авторів духовної музики. Я думаю, що ви здогадались на яку тему ми сьогодні поговоримо.

Вчитель.
-         Тема II семестру «Музика в діалозі з сучасністю», саме цю тему ми і продовжимо розглядати сьогодні. Тема сьогоднішнього уроку «Музика у творах духовного змісту». Сьогодні на уроці ми розкриємо поняття «духовна музика», познайомимось з перлинами світової музичної культури. А для себе ви спробуєте зясувати своє ставлення до творів духовного змісту і чи потрібні вони нашому сучаснику.

4. Вивчення нового матеріалу.
 - Як ви розумієте поняття «духовність», «духовна музика»?
Відповіді учнів.
Вчитель.
-         Дякую за відповіді. І саме зараз ми розглянемо і вивчимо поняття «духовна музика».
-         Духовна музика – музичні твори, повязані з текстами релігійного характеру, призначені для виконання під час церковної служби або побуті. Під духовною музикою у вузькому сенсі мають на увазі церковну музику християн; в широкому сенсі духовна музика не вичерпується супроводом богослужіння і не обмежується християнством. Тексти творів духовної музики можуть бути як канонічними (наприклад, католицька меса), так і вільними, написаними на основі або під впливом священних книг (для християн - Біблії). Духовна музика не призначена для світської розваги. Вона переслідує більш високу мету – знайти відгук в людській душі.
(Звучить «Отче наш» М.Леонтовича)
Вчитель.
-         Який твір ви зараз почули?
-         Які емоції вас супроводжували при прослуховуванні цього твору?
Відповіді учнів.
-         Так, ви праві, це Господня молитва, яку надав своїм учням сам Іісус Христос. Я у своєму житті не чула нічого більш проникливого та світлого.
-         Ми сьогодні зупинимось більш детально на християнській духовній музиці.
Вчитель.
-         Християнська духовна музика поділяється на жанри: (слайд 5)
·        Православна, до якої відносяться всеношна служба та російські духовні концерти. Найяскравішими композиторами цього жанру вважаються Петро Чайковський, Сергій Рахманінов, Максим Березовський та Дмитро Бортнянський.
·        Католицька та протестантська духовна музика мають кожна свою історію, але спільним для них є те, що народжувалися вони (або оформлялися) в церкві. До цього жанру відносяться хорали, псалми, меси, секвенції, пристрасті, гімни.
·        Спірічуелз, ще одне з відгалужень християнської музики, що зародився в Америці. Основою спірічуелз послужили гімни завезені європейцями.
Я хочу зупинитися на музиці, яка наповнена великою внутрішньою силою. Це гімн жіночій доброті та благородству, католицька молитва «Ave Maria».
Ви зараз прослухаєте цю молитву, музику до якої написали різні композитори. Слухайте уважно і спробуйте порівняти ці твори.
(Слухання «Ave Maria» Д. Каччіні Слухання «Ave Maria» Й.С.Баха)
Вчитель.
-         Хто є головним образом цієї молитви?
Відповіді учнів.
Вчитель.
-         Так, усі безумовно праві. Це образ матері. Композитори та музиканти, звертаючись до Божої Матері, велично промовляли «Ave Maria». Ви зараз прослухали молитву «Божій Матері» геніальних композиторів Йогана Баха та Джуліо Каччіні, але є ще не менш відомий твір, який написав видатний австрійський композитор Франц Шуберт.
Перш ніж ви прослухаєте музику Шуберта, я хочу прочитати вірш Івана Франка «Секстинська Мадонна».
      
Хто смів сказать, що не богиня ти?
Де той безбожник, що без серця дрожі
В твоє лице небесне глянуть може,
Неткнутий блиском твої красоти?
Так, ти богиня! Мати, райська роже,
О глянь на мене зі своєї висоти!
Бач, я, що в небесах не міг найти
Богів, перед тобою клонюсь тоже.
О бозі, духах мож ся сумнівати
І небо й пекло казкою вважати,
Та ти й краса твоя — не казка, ні!
І час прийде, коли весь світ покине
Богів і духів, лиш тебе, богине,
Чтить буде вічно — тут, на полотні.

(Слухання «Ave Maria» Франца Шуберта)

Вчитель. Ви почули три молитви до Божої Матері. Чим відрізняються ці  твори? Чи різна в них динаміка? Мажорний, чи мінорний лади?
Третій твір один із найкращих вокальних творів Франца Шуберта.
 Він найвидатніший представник романтизму і творець таких жанрів, як романтична симфонія, фортепіанна мініатюра, лірико-романтична пісня (романс), програмно-сюжетний вокальний цикл. З великим теплом і проникновенністю Шуберт розкриває перед нами внутрішній світ людини з її почуттями радості, смутку, любові. «Ave Maria» - це надзвичайно світлий, ліричний і піднесений гімн на честь Діви Марії – жінки-матері, яка дарує нове життя. Композитор вклав у твір таку щирість, сердечність і любов, що «Аve Maria» хвилює людей і тепер, майже через 200 років після написання. Музика цього твору наче священна ікона.
  Розучування пісні «Вибір є» Юрія Воронюка.

 5.  Рефлексія.
 Бесіда з учнями про необхідність духовної музики в нашому суспільстві.
6.     Домашнє завдання.
Знайти інші твори духовного змісту, підготувати інформативні повідомлення про них.


Комментариев нет:

Отправить комментарий